Πλάτων και Αριστοτέλης

Γεροπλέϊτο

Ο γερο-Πλέιτο τα είπε ωραία. Υπάρχουν αιτίες. Είναι δυό. Η ευφυής η μία, και η άλλη η ανάγκη. Η πρώτη πρέπει να πάρει την άδεια τής δεύτερης, και το επιχειρεί διά τής πειθούς. Πρέπει να πείσει η πρώτη αιτία την άλλη, η ευφυία την ανάγκη. Προκειμένου για την γένεσις, και όχι την γέννηση.

Αυτά τα δύο θηλυκά μεταμορφώνουνται σ’ αρσενικά : Νουν και Λόγον. Και τούμπαλιν. Δυό φύσεις σ’ ένα σώμα, ή σε μιά ψυχή. Υπάρχει, δηλαδής, θηλυκό στ’ αρσενικό και αρσενικό στο θηλυκό. Και, μάλιστα, τοποθετεί τον νουν στην ψυχή, και κατόπιν χώνει αυτά τα δυό στο σώμα. Τα άυλα μαζί και πρώτα, μετά το υλικό.

Στα χριστιανικά, τα άυλα είναι ο πατέρας και το πνεύμα (άγιον και ζωοποιόν), ο γιός είναι η ύλη και το σώμα. Και περνάμε στ’ αρσενικά κατευθείαν, τα θηλυκά τρώνε βρούβες και κρίνους. Στις φύσεις διπλό το σύστημα, και σε σχέση με τον υιό. Τριαδικό για το όλον, όπως στον Πλάτωνα. Κυριαρχεί το άυλο και στίς δυό συνθήκες, και, βέβαια, η μετενσαρκωψύχωση και η αθανασία. Υπάρχουν διαφορές και κοινά, και δεν είναι διόλου παράδοξο καθώς τα κεφάλια τού ιερατείου σπουδάσανε στη σχολή τού Πλέιτο και ο νεοπλατωνισμός παρέδωσε υλικό για αλχημεία.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.